Specifiek onze school
Kinderen ontwikkelen sociale en verbale vaardigheden en leren rekening te houden met de mening van anderen.
VindingRijk is een speciale leeromgeving waarin kinderendie (hoog)begaafd zijn bijeenkomen om van elkaar en met elkaar te leren. Met name voor deze groep leerlingen is het omgaan met kinderen van een vergelijkbaar ontwikkelingsniveau extra stimulerend en biedt het een bron van herkenning en erkenning.
Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij leren of gedrag wordt vaak een handelingsplan opgesteld.
Evenals bij ons op school gebeurt dat op vele andere scholen.
Maar in het opstellen van een handelingsplan samen mèt de leerling zijn we behoorlijk uniek op de Jan Ligthartschool-Rendierhof.
Klankkast
Het huis van Lalalorre, de letterfee en Slome slak.
In alle groepen ½ kun je de klankkast vinden.
De klankkast biedt de mogelijkheid om spelenderwijs te werken aan interactief onderwijs.
Op de Jan Ligthartschool Rendierhof werken we volgens OGO.
Dit houdt in dat ontwikkeling en leren plaats vinden op basis van activiteiten die voor kinderen persoonlijk zinvol zijn.
Er wordt daarom vooral thematisch gewerkt en gespeeld.
Op onze school kunnen kinderen vanaf groep 5 in aanmerking komen voor een sociale vaardigheidstraining.
Deze training is bedoeld voor kinderen die extra ondersteuning kunnen gebruiken in de omgang met
anderen en met zichzelf.
Vanuit onze visie op onderwijs aan kinderen en ontwikkeling van kinderen willen we kansen benutten die zich aandienen om kinderen met dyslexie te ondersteunen.
We willen ervoor zorgen dat dyslexie geen barrière vormt voor de optimale ontwikkeling van de leerling.
In de groepen 1/2 worden kinderen voorbereid op het leren schrijven aan de hand van de methode schrijfdans. Schrijfdans is een unieke schrijf- en bewegingsmethode om kinderen vlot, vloeiend en veerkrachtig te leren schrijven.
Muziekonderwijs heeft op de Jan Ligthartschool Rendierhof een prominente plaats.
In de groepen 1 en 2 wordt muziek geïntegreerd aangeboden. Vanaf de groepen 3 hebben de leerlingen per week 40 minuten les van de vakleerkracht muziek die aan onze school is verbonden.
Iedere leerling van groep 5 tot en met 8 krijgt iedere week 1 uur Tehatex van een vakleerkracht.
TeHaTex staat voor Tekenen, Handvaardigheid en Textiel. Voor dit vak hebben we een mooi groot eigen lokaal.
Spaans biedt extra uitdaging aan kinderen die makkelijker kunnen leren. Vanaf groep 6 t/m 8, in kleine groepjes, krijgen ze les op een interactieve manier, prikkelend en uitdagend, zelf ontdekken!
Waarom? Spaans is een wereldtaal. Het biedt extra uitdaging aan sterke kinderen. Het bevordert het leren van andere vreemde talen in de toekomst.
Hoe leren we?
Kinderen krijgen het vertrouwen dat ze vanaf dag 1 al een beetje Spaans kunnen: ze leren namen van voorwerpen waar ze dagelijks mee te maken hebben: ze leren standaardzinnen voor de meest voorkomende vragen uit leerboek "Juan y Rosa".
Nieuw thema: voorkennis en interesse activeren; Spelenderwijs grammatica: zelf ontdekken van regels. Spelenderwijs woordenschat opbouwen; memory spelen, zelf materiaal maken, bestaande spelletjes aanpassen en korte gesprekjes voeren.